Kiinteistöalan hinnoittelu – ovatko kiinteistönvälittäjien myyntipalkkiot perusteltuja?

Kiinteistönvälittäjän myyntipalkkio on tavanomaisesti tietty prosentuaalinen osuus asunnon myyntihinnasta ja vaikka tämä palkkio voi olla paikoittain asiakkaan näkökulmasta hyvinkin korkea, sille on ollut olemassa tietyt perusteet. Myyntipalkkioon vaikuttavat useat eri tekijät, mutta yksi suurimmista syistä on kiinteistönvälittäjien suuri manuaalisen työn määrä. Taustatyöt vievät paljon välittäjien aikaa ja aika sitten taas on rahaa, kuten sanotaan. Tämän lisäksi myyntipalkkiosta voidaan lopulta vähentää välitysliikkeen osuus, jolla maksetaan yrityksen juoksevia kuluja, kuten toimitilojen vuokra ja ylläpito. Entä kaikki muista materiaaleista ja palveluista, kuten valokuvauksesta sekä markkinoinnista aiheutuvat kulut? Nekin maksetaan jo ennen kuin välittäjä on saanut myyntipalkkiotaan. Kulujen ja verojen jälkeen kiinteistönvälittäjälle jäävä osuus ei siis loppujen lopuksi olekaan niin suuri, vaikka asunnon myyjästä se siltä voi ymmärrettävästi tuntuakin.

Miten Dixu sitten liittyy tähän kuvioon? Dixu ei ole välitysliike, vaan palveluntarjoaja, jonka yhteistyökumppaneina toimivat muiden yritysten, niin pienten kuin isompienkin, kiinteistönvälittäjät. Yhteistyövälittäjämme voivat olla juurikin niistä välitysliikkeistä, joita asiakkaamme ovat ensin harkinneet ennen Dixun löytämistä. Tämä erottaa meidät muista alalla toimijoista sen lisäksi, että tarjoamme kiinteähintaiset ja nykyaikaiset palveluratkaisut.

Dixua voisi vaatimattomasti kuvailla modernin asuntokaupan Robin Hoodiksi, tosin sillä erotuksella, ettei se ota keneltäkään vaan antaa kaikille. Dixu säästää asiakkaan rahaa kiinteän palkkion muodossa ja välittäjän aikaa hoitamalla ison osan manuaalisesta työstä. Olemme siis ratkaisseet aikaisemmin mainitut ongelmat, niin asiakkaan kuin kiinteistönvälittäjänkin näkökulmasta. Asiakkaamme myyvät asuntonsa etukäteen tiedossa olevalla palkkiolla, saaden kaikki samat palvelut, joita perinteiset välitysliikkeet tarjoavat. Tai itseasiassa vähän enemmänkin, sillä Dixun palvelupaketteihin sisältyy aina esimerkiksi sisustussuunnittelijan tekemä digistailaus ja ammattilaisen toteuttama virtuaaliesittely. Toisaalta taas, kun välittäjien tarve taustatöille katoaa, heidän käytettävissään on huomattavasti enemmän aikaa asiakkaalle jos toisellekin. Myös taakka asiakashankintaan sekä markkinointimateriaaleihin liittyvistä kuluista ja niiden tuomista riskeistä poistuu täysin, sillä Dixu hoitaa ne välittäjien puolesta.

Olemme auttaneet asiakkaita asunnon vaihdossa jo yli 30 paikkakunnalla ja tutkimuksemme mukaan jopa yli 90 % valitsee meidät, kun saavutamme asiakkaiden tietoisuuden. Saamamme palaute molemmilta, asiakkailta ja välittäjiltä vahvistaa Dixun palvelukonseptin tarpeellisuuden toimialalla, joka on pitkään noudattanut samoja työtapoja. Tilaa uudelle ajattelulle ja palkkiomallille on selkeästi ollut olemassa. Siksi uskallammekin väittää, että Dixu on se fiksumpi tapa myydä asunto.

Dixu

Dixu