Digistailaus – asuntomarkkinoita valloittava myyntivaltti

Digistailaus, digisisustus, virtuaalisisustus tai virtuaalistailaus. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Olet saattanutkin jo kuulla digistailauksesta, sillä se on viime vuosien aikana kerännyt suosiota asuntomarkkinoilla, ja tullut sen myötä yhä useammalle tutuksi. Suosio ei ole sattumaa, nimittäin digistailausta hyödyntävän edut ovat houkuttelevia, olit sitten kiinteistönvälittäjä tai asunnon myyjä.

Kerrataanpa heti alkuun digistailauksen keskeisimmät faktat:

  • Vauhdikkaasti nouseva trendi kiinteistöalalla
  • Toteutetaan huoneesta otettuun valokuvaan
  • Hyödyntää 3D-mallinnusta, jonka avulla kalusteet ja muut sisustusesineet lisätään valokuvaan

Virtuaalisisustus on kustannustehokas tapa stailata myytävä asunto, sillä erillisiä kuluja huonekalujen vuokraamisesta tai stailaajan palkkauksesta ei synny. Kustannusten alhaisuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että virtuaalisisustus olisi jollain tapaa huonompi vaihtoehto. Tekemämme tutkimuksen mukaan vain 10% vastaajista osasi erottaa Dixun virtuaalisisustaman huoneen muiden perinteisesti sisustettujen joukosta. Ottaen huomioon näiden kahden väliset eroavaisuudet liittyen hintaan sekä työn määrään, tutkimuksen tulos on jo saavutus itsessään. Olemme todistaneet myös lukuisia käytännön tapauksia, joissa virtuaalisisustus on esiintynyt merkittävässä roolissa ostopäätöstä tehtäessä. Hyvänä esimerkkinä toimii eräs pääkaupunkiseudulla sijaitseva huoneisto, joka oli ehtinyt olla myynnissä jo pidemmän aikaa. Kun virtuaalisisustettu kuva lisättiin kohteen markkinointimateriaaleihin, asunto myytiin vain kolmessa päivässä. On siis luultavasti tarpeetonta erikseen mainita, että vaivattomuuden ja alhaisten kustannusten lisäksi, digistailaus voi myös vaikuttaa myyntiajan pituuteen.

Laatu ja laajuus vaihtelevat toimijoiden kesken

Kuulemme ajoittain tapauksista, joissa välittäjä pyytää asunnon myyjää tyhjentämään yhden tai useamman huoneen kalusteista, jotta virtuaalisisustus voidaan toteuttaa. Dixun virtuaalisisustuksen avulla tämä toimenpide on täysin tarpeeton, koska voimme digitaalisesti poistaa esineet ja kalusteet, joita ei haluta kuvaan. Kalusteiden poistaminen on erityisen tehokasta silloin, kun pyritään luomaan huoneeseen harmoninen tunnelma sekä tilanteissa, joissa tilaa ollaan pidetty esimerkiksi varastotilana edellisen omistajan toimesta. Ensimmäinen edellä mainituista pätee aina Dixun myytävissä kohteissa, ja yleisimmin poistammekin kaikki tai suurimman osan huoneen kalusteista, jotta se olisi ostajaehdokkaan silmissä mahdollisimman houkutteleva ja neutraali.

Neutraali-sana ei aiheuta kenessäkään suuria tunteita ja sen vuoksi voikin olla vaikeaa ymmärtää, miksi kyseistä halutaan tavoitella asuntoa myytäessä. Tämä kuitenkin on yksi tyypillisimmistä adjektiiveista, joita toistetaan myytävien asuntojen stailausoppaissa. Neutraali ei missään nimessä poissulje positiivisia tuntemuksia, mutta se kuitenkin karsii useimmiten ne negatiivisimmat reaktiot. Huomioitakoon myös se, että emme ole saaneet yhtäkään palautetta siitä, että digistailattu kohde olisi tylsä tai mitäänsanomaton, päinvastoin – myyjät ja ostajat ovat olleet erittäin tyytyväisiä ja jopa häkeltyneitä kohteiden upeudesta. Neutraalin stailauksen lisäksi, pyrimme tuomaan digistailauksen avulla tilaan täysin uudenlaisen näkökulman, jotta ostajaehdokkaille kävisi ilmi sen monipuoliset mahdollisuudet.

Tunteet ovat vahvasti osana ostoprosessia

Digistailauksessa pyrimme aina siihen, että ostaja kuin ostaja voi kuvitella itsensä ja omat tärkeät esineensä asuntoon. Tämä on erityisen tärkeää sen vuoksi, että kuten monissa muissakin ostopäätöksissä, tunteet ovat vahvasti osana prosessia. Mikäli asunnon myynti-ilmoituksessa esiintyy kohde, joka on sisustettu oman perheen kuvilla ja henkilökohtaisilla tavaroilla, ostajan on vaikea nähdä asuntoa kenenkään muun kotina. Myös asunnon omistajan oma persoonallinen tyyli voi sotia vahvasti ostajaehdokkaan sisustusmakua vastaan.

Yhteenvetona voisi siis sanoa, että virtuaalisisustuksessa pätevät täysin samat periaatteet kuin perinteisessä stailauksessakin, mutta käyttötavat ovat vain huomattavasti laajemmat ja jopa rajattomat. On luonnollisestikin helpompaa digitaalisesti poistaa ja lisätä kalusteita kuin konkreettisesti rehkiä stailauksen eteen. Vaivattomuus onkin yksi virtuaalisisustuksen suurimmista hyödyistä, ostajien huomion herättämisen, myyntiajan lyhentämisen ja kustannustehokkuuden ohella. Haluamme mahdollistaa nämä kaikki edut asiakkaillemme ja siksi laadukas digistailaus on kuulunut Dixun palvelupakettien valikoimaan jo toimintamme ensimmäisestä päivästä lähtien.

Dixu

Dixu