Miksi Dixu on niin edullinen? Ennakkoluuloja murtamassa

Kuluttaja muodostaa usein luotettavan ja tasokkaan kuva kalliista palvelusta, kun taas edullinen hintalappu aiheuttaa päinvastaisen reaktion. Tämä luontainen ajattelutapa vaikuttaa vahvasti myös ihmisten ennakkokäsityksiin, vaikka he eivät olisi sen enempää kyseiseen palveluun vielä tutustuneetkaan. Jos tuote tai palvelu on normaalia edullisempi, siinä ajatellaan olevan jotain vikaa. Näin ei kuitenkaan aina ole.

Asuntokaupassa hinnoittelu perustuu usein prosenttiperusteiseen palkkioon, eli mitä kalliimpaa asuntoa myyt, sitä enemmän maksat myös palkkiota. Kysymys kuuluukin: onko se asiakkaan edun mukaista? Dixun hinnoittelu ui vastavirtaan ja perustuu kiinteään palkkioon tarkoittaen sitä, että palvelun hinta on kaikille sama. Mielestämme on epäreilua, että kaupungeissa, joissa on lähtökohtaisesti paljon kalliimmat asunnot, asiakkaat joutuvat maksamaan välittäjälle korkeamman palkkion kuin pienempien paikkakuntien ja halvempien asunnon myyjät. Yleensä myös kaupunkikohteet pääsääntöisesti myydään nopeammin, joten niissä välittäjän työmääräkin jää pienemmäksi. Tältä kantilta ajateltunahan pienten paikkakuntien välittäjien pitäisi saada suurempi palkkio, koska myyntiprosessi kestää kauemmin ja voi olla työläämpi. Me Dixussa olemme valinneet kultaisen keskitien, eli saman hinnan kaikille riippumatta kohteen koosta, myyntihinnasta tai -ajasta. Asiakkaamme maksavat siis palveluiden perusteella, eivät myyntihinnan. Kuulostaa reilulta, eikö vain?

Dixun edullinen hintalappu ei ole salaisuus
Dixun hinnoittelun takana olevat syyt eivät ole salaisuuksia, vaan haluamme avoimesti kertoa, miten palvelupakettiemme hinnat muodostuvat. Johtotähtemme on ajatus siitä, että emme tingi missään vaiheessa laadusta, vaikka pyrimmekin alhaiseen kustannukseen kuluttajalle. Oikeastaan päinvastoin, monikaan perinteinen välittäjä ei tarjoa asiakkailleen esimerkiksi digistailausta tai virtuaaliesittelyä. Nämä kuuluvat Dixulla aina palvelupakettiin, olitpa sitten itsemyyjä tai välittäjän apuun luottava. Dixu haluaa tarjota laadukkaan, kattavan ja vaivattoman konseptin, joka sopii jokaisen asunnon myyjän tarpeisiin.

Miten on mahdollista tarjota samanaikaisesti kohtuuhintaista ja laadukasta?
Olemme äärimmäisen ylpeitä palvelukonseptistamme, eikä sen sisällön luominen ollut lopulta isokaan mysteeri. Kun kuuntelimme niin asunnon myyjien kuin välittäjienkin tarpeita, törmäsimme jatkuvasti alan vakiintuneista toimintatavoista kumpuaviin ongelmiin. Halusimme löytää ratkaisun, joka on paitsi kuluttajalle edullinen ja laadukas niin myös välittäjälle mieluinen ja aikaa säästävä. Konseptin testausvaiheessa sekä potentiaaliset myyjät että välittäjät reagoivat samalla tavalla kysyen: “Miksi näin ei ole tehty aikaisemmin”?

Suurimpia hintoihimme vaikuttavia tekijöitä ovat nykyteknologian hyödyntäminen sekä yhteistyökumppanimme. Kiinteistöalalla vallitsevat hinnat johtuvat usein välittäjän suuresta manuaalisen työn määrästä; hänen tulee hankkia asiakirjat, etsiä valokuvaaja, käyttää stailauspalveluja, miettiä markkinointia ja naputella kohteen tiedot eri järjestelmiin. Dixu-kohteessa välittäjä saa kaikki materiaalit valmiina ja manuaalinen työkin on karsittu minimiin, jolloin välittäjälle jää oikeastaan vain kohteen esittely ja tarjousneuvottelut.

Osiin pilkottu palkkio
Kuten arvata saattaa, kiinteä palvelupalkkiomme pilkotaan useampiin palasiin. Osa menee Dixulle, osa välittäjälle ja osa muille yhteistyökumppaneillemme, kuten valokuvaajille, jotka tuottavat tasokkaat valokuvat ja virtuaaliesittelyn. Myös kaikki asiakirjoista aiheutuvat maksut sisältyvät Dixun palkkioihin. Uskomme, että olemme onnistuneet luomaan jotain uutta, josta tulee pysyvä toimintatapa. Ainakin asiakkailtamme saama palaute viestii vahvasti tähän suuntaan.

Yhteenvetona voisi vielä todeta, että Dixun edullisen hinnoittelumallin mahdollistaa pitkälle hiottu konsepti, nykyteknologian hyödyntäminen ja oikeiden yhteistyökumppanien verkosto. Mitä arvokkaampaa asuntoa asiakas myy, niin sitä edullisemmaksi kiinteä palkkio tulee välittäjää käytettäessä. Kannustamme rohkeasti kokeilemaan myös itsemyyntiä, etenkin asunto-osakkeiden kohdalla. Asiakas voi aina aloittaa myös itsemyyjänä ja ottaa myöhemmin välittäjän vauhdittamaan myyntiä, jos tuntuu, että työtä on liikaa tai kysyntää ei ole tarpeeksi.

Dixu

Dixu