Mistä kaikki alkoi – Dixun ja Linearin tarina

Kaikki alkoi pankista, jossa me, Dixun perustajat työskentelimme. Törmäsimme työmme puolesta kiinteistöalan yleisimpiin kompastuskiviin, joista yksi suurimmista oli asunnon itsemyyjän kohtaamat vaikeudet. Vaikeudet johtuivat usein kokemattomuudesta, jonka seurauksena esimerkiksi kauppakirjoissa esiintyi virheitä, jotka lopulta aiheuttivat kaupanteon viivästymisiä. Toinen merkittävä asuntokauppoja viivästyttävä syy oli se, että ostaja-asiakkaan lainapäätöksen saamisessa saattoi kestää jopa kuukausi. Syntyi vahva tunne siitä, että kiinteistöala oli jäänyt ajastaan jälkeen, eikä teknologian tarjoamia mahdollisuuksia hyödynnetty läheskään täysimääräisesti. Niin monia asioita voitaisiin automatisoida ja samalla vähentää manuaalisen työn määrää sekä estää inhimillisten virheiden syntymistä. Olimme kaikki vakuuttuneita siitä, että asialle tulisi tehdä jotain.

Ajatuksista totta

Toisillemme vaihtamat ajatukset muuttuivat todeksi keväällä 2018, kun osallistuimme Nordean sisäiseen yrityskiihdyttämöön ja pääsimme esittelemään Dixun raakaversiota Tukholmaan, jossa pankin silloinen pääkonttori sijaitsi. Palvelukonseptimme sai kiitosta ajankohtaisuudestaan ja innovatiivisuudestaan sekä vastaanotti myös ”Yleisön suosikki” -palkinnon. Tiesimme olevamme oikeilla jäljillä, ja yrityksen liiketoiminnan kehitys alkoi toden teolla. Dixua konseptoidessamme tapasimme useita kiinteistönvälittäjiä ja muita kiinteistöalalla toimivia tahoja sekä kuulimme heidän kohtaamistaan vaikeuksista koskien suurta manuaalisen työn määrää. Tämä havainto innosti meidät kehittämään Dixun lisäksi myös ammattilaisille suunnatun, uuden sukupolven välitysjärjestelmän, Linearin. Ei mennyt kauaakaan, kun palvelualustamme ensimmäinen versio julkaistiin elokuussa 2018 ja siirryimme rahoitusalalta kokopäiväisiksi yrittäjiksi.

Kiinteistönvälittäjiä kuunnellen

On siis kulunut jo reilu kaksi vuotta palvelumme ensimmäisen version julkaisemisesta ja toimintamme virallisesta aloituksesta. Olemme testanneet ja kehittäneet konseptia kiinteistönvälittäjien toiveita kuunnellen sekä saaneet heiltä arvokasta näkemystä siitä, mitä ala todella tarvitsee. Tavoitteenamme on vähentää kiinteistönvälittäjien manuaalista työtä sekä vapauttaa heidän resurssejaan siihen, mitä he parhaiten osaavat. Olemme myös halunneet nostaa kuluttajien kokemukset asunnon myynnin yhteydessä täysin uudelle tasolle tuomalla jokaiseen Dixun kautta myytävään kohteeseen esimerkiksi aidoilla huonekaluilla toteutetun virtuaalisisustuksen sekä virtuaaliesittelyn, joka on ollut erityisen ajankohtainen näinä poikkeuksellisina aikoina.

Matka on vasta alussa

Kahden ensimmäisen toimintavuotemme aikana olemme kasvaneet pienestä kolmen hengen yrityksestä 20 huippuosaajan tiimiksi. Tarkoituksenamme on kehittää jatkuvasti palveluitamme vastaamaan asiakkaidemme muuttuvia tarpeita sekä ennen kaikkea digitalisoida koko kiinteistöala tuomalla tekoäly osaksi arkea. Olemme vasta pienen piirin tuntema, mutta kannustavien asiakaspalautteiden ja tutkimuksista saadun tiedon rohkaisemina, meidän on helppo suhtautua tulevaisuuteen luottavaisesti. Ja tietenkin tehdä päivittäin intohimolla työtä fiksumman asunnon myynnin puolesta.

  • Miro, Alex & Aki
    Dixun perustajat
Dixu

Dixu